Vi har valgt at udtrykke vores strategiske tanker kortfattet, helt præcist på en side. Vores strategi er et udtryk for “hvem vi er, og hvad vi tror på”, samt hvilke aktiviteter og succeskriterier, som støtter op om netop det.
Dyk ned i skolens strategi her
Vi har valgt at udtrykke vores vision i en enkelt kraftfuld sætning:
“Det, du kan forestille dig, kan blive til virkelighed”
Der sker meget med dit barn på rejsen fra barn til ung voksen. Måske er det vigtigste af alt at turde forestille sig noget og drømme. Børn, som tror på deres egen fremtid, har større mulighed for at udvikle sig. Med tiden lærer børn at forholde sig til deres egen fremtid, at indse konsekvensen af deres handlinger, af deres valg og fejltrin. De opdager også, at deres fremtid, sammen med omgivelsernes, bestemmes af en mosaik af kundskaber, kompetencer, vilje og mod.
På Skorpeskolen har vi sat fremtidstro på skemaet, og vi tror på, at alle kan og skal lære – at skabe netop deres egen fremtid. Fremtidstro handler om både arv og miljø. Vi tror på, at stærke rødder og et godt samarbejde med forældrene, sammen med et trygt og godt miljø på skolen, der kan give vinger, er forudsætningen for, at børn kan gå fremtiden i møde med troen på, at de spiller en vigtig rolle, og at netop de kan være med til at gøre en forskel.
Når dit barn for første gang sætter sine små fødder i børnehaven eller i 0. klasse på Skorpeskolen, tager det også sine første skridt ud i en stor verden. At udvikles til ung voksen gennem sin skoletid, indebærer at kunne tage ansvar for sit eget liv. Sin frihed. Sin fremtid. Sin lykke.
SELVVÆRD = VIDEN + INNOVATION + MOD
Selvværd: ”Følelsen af at være noget værd – uanset hvordan du klarer dig”
På Skorpeskolen forsøger vi altid at tage udgangspunkt i hele barnet. At føle selvværd er ikke en selvfølge! Et spirende talent kan gå tabt, hvis man ikke arbejder med at udvikle det. Det spiller heller ingen rolle, hvor dygtig man er, hvis man ikke formår at få sine omgivelser til at se det. Selvværd handler om de tanker, barnet har om sig selv, om den man er. I denne sammenhæng betyder det ingenting, om man er god eller dårlig til forskellige ting. Det handler om at føle, at man er noget værd. At føle sig anerkendt og værdsat er et vigtigt udgangspunkt for læring.
DE TRE PÆDAGOGISKE GRUNDSTEN:
Meningsfuld VIDEN sættes i spil
På Skorpeskolen har vi et højt ambitionsniveau og klare forventninger til hinanden. Det er med til at sikre et højt fagligt niveau i undervisningen, således at alle elever får opbygget en bred og solid faglig platform af viden. Den virkelighed, som eleverne møder uden for skolen, er ikke opdelt i fag og emner. På Skorpeskolen arbejder vi derfor også projektorienteret og tværfagligt med problemstillinger, der motiverer eleverne til at udforske virkeligheden uden for klasseværelset. Viden findes overalt og er i dag let tilgængelig.
INNOVATION gør eleverne livsduelige
Det innovative fokus i undervisningen går ud på at finde på og afprøve hundredvis, måske tusindvis, af forskellige løsninger. Eleverne bliver udfordret på deres kreativitet og til at forfølge deres idéer og drømme for derved at opnå troen på, at de kan være nyskabende og skabe værdi for andre med deres viden. At forfølge sine idéer betyder også at have modet til at kunne fortælle om dem - og at have modet til at prøve igen og gå nye veje.
MOD til at drømme stort
Mod handler om at turde stå for og ved noget, at sige fra når nogen gør noget dumt, at stille spørgsmål og tænke skævt - og også at bede om hjælp, når der er noget, man ikke forstår. På Skorpeskolen skal alle elever have modet til at holde deres drømme i live og til at innovere med deres viden. Derfor har vi dagligt fokus på at skabe trygge og tydelige rammer for eleverne og børnehavebørnene, så de tør udtrykke sig på mangfoldige måder.
Vi har en ambition om at vores værdier skaber en god og sund balance for alle i hverdagen. At leve et godt liv handler om at være i balance - med sig selv og andre. I undervisningen arbejder vi med balancen mellem at arbejde intensivt og koncentreret til tider og andre gange at udfordre lysten og nysgerrigheden. Vi tager udgangspunkt i hele barnet, hvorfor hjernen, kroppen og hænderne er lige vigtige, uanset om vi er i eller uden for klasselokalet. Vi øver os i at udtrykke og stå ved vores egne meninger, samtidig med at vi lærer at lytte og respektere hinandens forskelligheder,
TRYGT og SPÆNDENDE, en balance der skaber trivsel
Skorpeskolen skal både være tryg og spændende. Den skal opfordre til lyst og nysgerrighed efter at lære. Vi skal fortælle hinanden og andre om alt det, vi kan på skolen, og vise det åbent frem. På den måde bliver der noget at drømme om – og blive inspireret af. Vi arbejder hver dag på, at dit barn skal have en tryg og rar skoledag, fordi vi ved, at ingen kan udvikle selvværd eller tilegne sig viden uden denne grundlæggende følelse.
LYST og ANSVAR, en balancen der skaber glæde
Motivation og nysgerrighed er vigtige byggesten for at nå sine mål i livet. Hvilket barn lægger ikke arbejde for dagen, når det oplever, at resultatet bliver bedre? Hvis undervisningen tilmed er sjov og inspirerende, så vækker det lyst til at gå i skole. Når barnet præsterer og tager ansvar for egen læring både i skolen og med lektierne hjemme, er det skolens ansvar at stimulere på det rigtige niveau og møde barnet med høje ambitioner.
INDIVID og FÆLLESSKAB, en balance der skaber åbenhed
Det som et enkelt individ ikke kan opnå, kan måske to personer, klassen eller hele verden. Det enkelte barn skal udfordres og opleve, at det er noget værd, men vi skal også fremme forståelsen af, at det er givtigt at samarbejde om en opgave, og at det kan være ganske sjovt. På Skorpeskolen er alle en vigtig del af et forpligtende fællesskab, som går på tværs af både klassetrin, køn og alder.
FRIHED og STRUKTUR, en balance der skaber tillid
Al læring bygger på balance mellem frihed og struktur. Vi skal mærke friheden til at udtrykke os og til at tænke ”på kanten af boksen”. På Skorpeskolen er ”boksen” lavet af mål, både personlige og for undervisningen, ligesom vi også har tydelige og høje forventninger til både det faglige og sociale i hverdagen. Det giver struktur.
