Madpolitik
På Skorpeskolen og i Skorpebørnehaven spiser vi frokost i fællesskab. Vi prioriterer højt, at alle får et sundt og nærende måltid mad lavet af gode råvarer, som giver energi til dagens leg og læring, og vores madordning er obligatorisk for alle.
I køkkenet sørger vores dygtige køkkenteam hver dag for et sundt måltid lavet fra bunden, gerne af årstidens danske råvarer og masser af grønt. Vi følger Sundhedsstyrelsens kostråd, hvilket betyder, at vores frokostordning også har til formål at højne lysten og kendskabet til sund og klimavenlig mad. I praksis betyder det blandt andet at:
-
at korrekte portionsstørrelser i henhold til alder tilstræbes og rugbrød tilbydes som supplement
-
at en enkelt dag om ugen med henholdsvis kød og fisk på menuen tilstræbes
-
at der er fokus på årstidens frugt og grønt i alle måltider
-
at der tilbydes vand til alle måltider
-
at rester bruges i fredagsbuffeten for at mindske madspild
-
at det tilstræbes at bruge flest mulige økologiske og fuldkornsprodukter
-
at eleverne udfordres på deres madmodighed via variation af menuens smage og konsistens
-
at søde sukkersager kun tilbydes ved specielle lejligheder og ikke ifm hverdagens undervisning
-
at slik og sodavand ikke må medbringes af elever i hverdagen (undtaget fødselsdage og lign.)
-
det forventes at eleverne har spist et fuldt morgenmåltid hjemmefra eller i morgen SFO, samt benytter frugtordningen i 10-pausen.
-
det forventes at køkkenet kontaktes, hvis en elev har specielle kostbehov
Læs mere om Sundhedsstyrelsens kostråd her
De større elever fungerer på skift som maddukse, der hjælper køkkenholdet, sørger for at fylde vand- og mælkekander og for at holde orden på buffeten. Frokosten anrettes i skolens spisesal, hvor både elever og voksne spiser sammen i hold. På den måde lærer eleverne hinanden bedre at kende og styrker deres sociale kompetencer. Det fælles måltid er også med til at forebygge mobning og andre konflikter, fordi det styrker følelsen af, at alle er en værdifuld del af et fællesskab. Frokosten på Skorpeskolen er meget mere end blot et spørgsmål om at få noget at spise!
Udover den daglige madlavning underviser skolens kokke i madkundskab, som er et obligatorisk fag i 6. klasse og et valgfag i 7. - 9. klasse. Vi tror på, at den viden, vores elever opbygger om mad, både hvordan maden laves og hvad den indeholder, giver gode vaner, som de vil tage med sig videre i livet. I skoleåret 2024/25 afprøves en ny opbygning af undervisningen i madkundskab med titlen Køkkenskills - læs mere her.
Ledelsen samarbejder løbende med personalet og elevrådet om madordningen, og hvordan man kan fastholde elevindflydelse på menuen og spiseoplevelsen i spisesalen. Dette gøres både i hverdagen og ved at forholde sig til elevernes input i trivselsmålinger gennem tiden. I skoleåret 2024/25 laves i den forbindelse en række forsøg:
-
forsøg med at tydeliggøre og synliggøre regler og forventninger for alle i spisesalen
-
forsøg med at optimere lærernes rolle i spisesituationen med henblik på gode måltider for alle
-
forsøg med at højne elevernes medbestemmelse og kostviden via konkurrencer
hvilken klasse laver den mest interessante “ugens menu” eller “sundeste måltid” -
forsøg med at højne elevernes kostviden gennem informationsplakater og forklarede menuer
-
forsøg med at eksperimentere mere med indholdet af menuen
“kolde og varme menuer” eller “tilbyde pålæg til rugbrødet” eller “frugtsnack før 7-8 lektion”
Vi er meget glade for at kunne tilbyde alle elever og medarbejdere en sund og klimavenlig madordning i hverdagen. Der bliver lagt meget kærlighed og arbejde i produktionen, og det forventes, at der bliver udvist respekt og forståelse for dette fra både store og små. Man er altid velkommen til at stikke hovedet ind i køkkenet og dele en god idé eller en bekymring, ligesom man er velkommen til at udvise god stil og almindelig pli i spisesituationen - sådan bliver måltidet hyggeligst for alle.
Inden du deler idéer og bekymringer, bedes du være opmærksom på:
-
At vi har mindst to grønne dage om ugen
-
At vi løbende laver afstemninger om og serverer elevernes livretter
-
At når vi får fisk, er det i høj kvalitet og aldrig frossent
-
At vi vægter økologi højt
-
At vi serverer økologisk frugt hver dag i 10-pausen
-
At begrænsninger på nogle madvarer til frokost både har et pædagogisk, økonomisk og ernæringsmæssigt formål
-
At der serveres ad libitum af ris, kartofler, pasta, salat, grøntsager og dressinger hver dag, så man kan blive mæt (og at der suppleres med rugbrød)
-
At vi har traditioner som eksempelvis påskefrokost og julefrokost
-
At vi serverer nye retter ind i mellem de populære retter
-
At vi kårer og præmierer månedens maddukse
-
At vi vil gøre alt for at eleverne bliver madmodige
-
At vi laver snacktime til Strandhuset
-
At der til frokost serveres en hjemmebagt bolle
-
At vi laver mad til børn fra børnehaven til 9. klasse
-
At de allerfleste elever bliver madmodige, imens de går på Skorpeskolen
Velbekomme